Brussels Airport heeft zijn klimaatambities met twintig jaar versneld

May 02, 2025

Brussels Airport heeft zijn klimaatambities met twintig jaar versneld en mikt nu op netto nul CO₂-uitstoot tegen 2030. Deze ambitieuze doelstelling wordt mogelijk gemaakt door de inzet van digital twin-technologie, ontwikkeld in samenwerking met Integrated Environmental Solutions (IES) en ondersteund door het EU-gefinancierde Stargate-project.

Digitale tweeling als strategisch hulpmiddel

De digitale tweeling van Brussels Airport is een virtuele replica van de 40 meest energie-intensieve gebouwen op de luchthaven. Met deze tool kunnen ingenieurs verschillende scenario's simuleren, zoals de installatie van zonnepanelen, de elektrificatie van verwarmingssystemen en de implementatie van elektrische laadstations. Uit deze simulaties blijkt dat de luchthaven tot 63% CO₂-reductie kan realiseren ten opzichte van het referentiejaar 2019, mits de voorgestelde maatregelen worden uitgevoerd .

Versnelling van de duurzaamheidsdoelstellingen

Oorspronkelijk had Brussels Airport zich ten doel gesteld om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Door de inzet van digital twin-technologie is deze ambitie nu vervroegd naar 2030. Belangrijke initiatieven omvatten de vervanging van de centrale verwarmingsinstallatie door een koolstofvrije variant, wat een vermindering van 70% in CO₂-uitstoot oplevert. Daarnaast wordt een zonne-energieproject van 65.000 m² gerealiseerd in de vrachtzone, waardoor de zonne-energiecapaciteit van de luchthaven verdubbelt .

Brede impact op de luchtvaartsector

De toepassing van digital twin-technologie op deze schaal is een primeur binnen de luchtvaartsector. Het stelt Brussels Airport in staat om met vertrouwen te investeren in duurzame infrastructuur en technologieën, zoals warmtepompen en elektrische voertuigen, door vooraf de impact van deze maatregelen te simuleren. Deze aanpak dient als voorbeeld voor andere luchthavens die streven naar een snellere en efficiëntere transitie naar klimaatneutraliteit .